Na twintig jaar innoveren en groeien markeert de overname door het Franse Ekosport een nieuwe fase voor de Nederlandse online wintersportspecialist SkiWebShop. Het bedrijf, dat in 2004 als eerste volledig online actieve skiwinkel van start ging, groeide uit tot een internationale speler die naar meer dan 70 landen verzendt. "Tegelijkertijd is er nog veel groeipotentieel", zegt mede-oprichter Margo Crooijmans. "Vandaar de verkoop aan Ekosport."
SkiWebShop bestaat al sinds 2004, toen e-commerce nog in de kinderschoenen stond. "Iedereen verklaarde ons voor gek toen we een webshop in plaats van een fysieke winkel begonnen", herinnert mede-oprichter Margo Crooijmans zich. Maar Margo, van huis uit organisatie-adviseur, en haar man Vladimir, een Bulgaarse oud-wereldkampioen roeien, waren overtuigd van het potentieel. Als eersten brachten ze via het internet 'technische skikleding' op de markt, dat wil zeggen geavanceerde wintersportkleding die specifiek ontworpen is voor optimale prestaties tijdens het skiën. "Als voormalig topsporter wist Vladimir hoe belangrijk goede sportkleding was voor prestaties én plezier."
Aanvankelijk richtten ze zich uitsluitend op professionele skiërs met een enkel gerenommeerd merk, Diel. Maar al snel besloten ze hun doelgroep te verbreden. Ze wilden dat iedereen voordeel kon hebben van goede skikleding, zegt Margo: "Je wilt niet dat als je onder aan de berg staat, het zonnetje heerlijk schijnt en je het lekker warm hebt en vervolgens nadat je de lift naar de top hebt genomen je overvallen wordt door wind en kou. Goede skikleding is geschikt voor wisselende weersomstandigheden en dan kun je dat vermijden. Dat kan dus het verschil maken tussen een prettige of een onprettige ski-ervaring." Het ski-assortiment groeide door de jaren heen uit tot meer dan 10.000 producten van 90 verschillende merken. Voor de hele ski outfit kan worden gewinkeld, van kleding en ski’s tot mutsen en handschoenen.
De focus lag vanaf het begin ook op internationale groei. Kort na de Nederlandse lancering - toen de site eenmaal stond, betalingen soepel verliepen en de logistieke processen waren gestroomlijnd - lieten ze de webshop al vertalen naar het Engels en Duits. "Bijna elk jaar kwam er een taal bij", herinnert Margo zich. "We eindigden met zeven talen, wat ons bereik enorm vergrootte." Inmiddels verzendt SkiWebShop naar meer dan 70 landen wereldwijd. Hun bereik strekt zich uit over heel Europa, maar ze verzenden ook naar verrassende bestemmingen zoals Qatar, Saudi-Arabië, Afghanistan, de Malediven, Hongkong, Hawaii, Amerika en Canada. Markten die ze wisten te bereiken dankzij inspanningen om de online vindbaarheid te vergroten. Het team werkte dagelijks aan de SEO (Search Engine Optimization), wat resulteerde in een consistente top-drie positie in Google. Later kwam daar SEA (Search Engine Advertising) bij, waardoor het bereik direct verdrievoudigde. "De combinatie van organische en betaalde vindbaarheid was cruciaal voor onze groei", aldus Margo.
Zo bouwde SkiWebShop een ijzersterke positie in binnen- en buitenland op. En met de groei kwam de noodzaak tot verdere professionalisering. "In het begin deden we alles zelf: orders picken, verpakken, de klantenservice en content en fotografie voor de site", zegt Margo. Een belangrijke stap was het onderbrengen van de fulfilment bij een externe partij. "Door de logistiek uit te besteden konden wij ons beter richten op onze kern: het inkopen van de juiste producten en het delen van kennis hierover via de site. Ook konden we onze eigen foto- en videostudio verder ontwikkelen. Zeer belangrijk om onderscheidend te blijven."
Hoewel SkiWebShop elk jaar met dubbele cijfers groeide, wilden Vladimir en Margo het potentieel dat in het bedrijf zat sneller ontwikkelen. Een volgende logische stap was het aantrekken van extra kapitaal om dit te realiseren. In het verleden hadden ze geld opgehaald via crowdfunding: "Een half miljoen euro in twee rondes die allebei binnen tien minuten waren overtekend", herinnert Margo zich trots. Later volgde krediet via de bank, waarbij SkiWebShop voor het eerst in contact kwam met BDO als adviseur. Nu kwam de tijd om te zoeken naar een sterke partij waarmee SkiWebShop samen deze groei zou kunnen versnellen. Omdat ze inmiddels allebei begin zestig waren, wisten ze dat ze daarnaast op termijn het stokje zouden moeten overdragen. Het was voor Vladimir en Margo aanleiding een fusie- en overnamespecialist in te schakelen.
De keuze viel al snel op de Deal Advisory-tak van BDO, die gespecialiseerd is in fusies en overnames: "De financieel adviseur van BDO kende ons bedrijf tenslotte al en zij verzorgden ook onze accountancy en salarisadministratie. Hierdoor kon er intern snel contact worden gelegd en informatie worden uitgewisseld met de Deal Advisory-afdeling." BDO begon met een grondige waardebepaling, stelde een gedetailleerd informatiememorandum op en begeleidde het hele verkoopproces, inclusief de communicatie met potentiële kopers. Naar volle tevredenheid van Vladimir en Margo. "De communicatie verliep zeer soepel. Ook in het Engels – de taal waarin we met veel potentiële kopers moesten communiceren. De adviseurs van BDO hadden bovendien niet alleen alle financiële en juridische expertise in huis, maar pasten ook persoonlijk bij ons. Alle stappen in het proces werden in het juiste tempo doorlopen, van begin tot eind."
Allemaal zaken die ze wel eens anders hadden meegemaakt: "Andere adviseurs vonden het soms niet eens nodig een waardebepaling te doen. Terwijl dat nu juist essentieel is, anders weet je niet welke verkoopprijs je moet nastreven tijdens onderhandelingen." Uit alle opties bleek het Franse Ekosport de beste keuze als koper. Als toonaangevende distributeur van buitensportartikelen in dertien Europese landen bood het bedrijf niet alleen een goede prijs maar ook een sterke strategische fit. "Ze zijn ook een familiebedrijf, begrijpen de branche, en hebben een sterke financiële basis.”
SkiWebShop blijft als zelfstandig label bestaan, de twintig medewerkers krijgen nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden, en Margo en Vladimir blijven nog enkele maanden betrokken voor een soepele overgang. En daarna? "We gaan eerst alles laten bezinken en ik denk dat we daarna nieuwe dingen zullen ondernemen. Maar we hebben geen plan.” Lachend: “Voor het eerst in ons leven niet."
Het M&A-team van BDO begrijpt dat een overnameproces over meer gaat dan alleen geld. Ons advies reikt verder dan de koop of verkoop van ondernemingen, management buy-outs, waardebepalingen, (transactie)financieringen, due diligence of business restructuring. Wij wegen mee wat u belangrijk vindt. Onze adviseurs hebben de kennis, ervaring en het pragmatisme om in iedere situatie de meest waardevolle overname te realiseren. Dat doen we voor zowel Private Equity-partijen als voor ondernemers. Wanneer uw transactie over landsgrenzen reikt, doen we een beroep op de expertise van het uit meer dan 150 landen bestaande internationale BDO-netwerk.
Voor meer informatie over deze transactie, de sector en onze dienstverlening kunt u contact opnemen met het dealteam: Bart Receveur, 06-25075949, bart.receveur@bdo.nl