Relevante wijzigingen in het BBV
Relevante wijzigingen in het BBV
Relevante wijzigingen in het BBV met ingang van begrotingsjaar 2025 (toepassing in 2024 toegestaan)
In december 2023 heeft de commissie BBV een aantal notities geactualiseerd. Het betreft de notities Rente, Overhead en Grondexploitatie. Hieronder hebben wij per onderwerp de belangrijkste wijzigingen opgenomen en gekoppeld aan de impact voor uw organisatie. Alle notities zijn van toepassing met ingang van begrotingsjaar 2025 en mogen worden toegepast voor begrotingsjaar 2024.Notitie rente
De belangrijkste wijziging uit de notitie Rente betreft een aanpassing in de toerekening van de rentelasten aan de grondexploitaties. Tot en met 2023 was het alleen toegestaan om de werkelijke rente over het vreemd vermogen (naar rato) toe te rekenen aan de grondexploitaties. Dit geldt ook voor de toekomstige rentelasten. Met ingang van boekjaar 2025 (en eventueel 2024) wordt voor grondexploitaties geen onderscheid meer gemaakt in het BBV, waardoor de rentetoerekening plaatsvindt op basis van de reguliere omslagrente.- Tip: bepaal op basis van de omvang van de grondexploitaties in uw jaarrekening of én hoe groot de impact is van deze wijzigingen. Maak wat betreft het toepassen van de toerekening van rente aan het eigen vermogen en de voorzieningen in 2024 een weloverwogen keuze.
Notitie Overhead
De commissie BBV heeft in de notitie Overhead 2023 de regelgeving met betrekking tot de toerekening van Overhead geactualiseerd, verduidelijkt en samengevoegd in één notitie. De belangrijkste uitspraken en aanbevelingen zijn als volgt:
- Stellige uitspraak: voor de berekening van de tarieven voor de lokale heffingen moet de methodiek voor toerekening van overhead worden gebruikt zoals deze is opgenomen in de financiële verordening. Deze methodiek mag niet afwijken van de overige methodieken voor het toerekenen van overhead.
- Aanbevelingen: de commissie adviseert om overhead niet bij de begroting vorm te geven maar door middel van de financiële verordening of door een notitie overhead aan Provinciale Staten/ gemeenteraad/ algemeen bestuur voor te leggen en deze periodiek te herzien. In deze notitie neemt de organisatie keuzes ten aanzien van: kaderstelling, methodiek en onderscheiding primaire processen en overhead. Omdat de toerekening van overheadkosten bij veel gemeenten wordt gebruikt als basis voor het vaststellen van het mengpercentage heeft de aanpassing van deze notitie mogelijk ook fiscaal invloed.
- Tip: analyseer of de huidige legesverordening voldoet aan de notitie overhead en overweeg een eventuele herziening zodat wordt voldaan aan de stellige uitspraken.
Notitie Grondexploitatie
De belangrijkste wijzigingen in de notitie grondexploitatie zien toe op de wijzigingen ten aanzien van de omgevingswet, die onder andere hebben geleid tot een aanpassing van de lijst met verhaalbare kostensoorten. Deze wijzigingen zijn ingegaan, in verband met de invoering van de Omgevingswet, in per 1 januari 2024. Deze wijzigingen hebben met name invloed op verslaggevingsaspecten bij faciliterend grondbeleid. De overige wijzigingen zien met name toe op de voorwaarden voor warme gronden, de voorbereidingskosten en gemengde projecten. Daarnaast is de rentetoerekening, zoals hierboven bij notitie rente is toegelicht, gewijzigd.We merken hierbij op dat in de notitie een aantal passages is opgenomen waarin standpunten worden ingenomen over de impact op de vennootschapsbelasting. Deze standpunten zijn niet altijd volledig juist. Wij adviseren dan ook om kritisch te beoordelen wat de invloed van de wijzigingen is op de vennootschapsbelastingpositie van de grondexploitatie(s).
- Tip: bepaal op basis van de omvang van de grondexploitaties in uw jaarrekening of én hoe groot de impact is van deze wijziging.
Duurzaamheid
Doordat vanuit het BBV geen verplichting of handreiking bestaat voor duurzaamheidsverslaggeving zien we in de praktijk allerlei verschillen in verantwoording. In onze rapportage “Naar een verantwoord verslag: geen keuze” van oktober 2023 hebben we een inventarisatie opgenomen van de huidige stand van zaken. Het beeld wat hieruit naar voren komt is dat een grote kloof bestaat tussen de duurzaamheidsambities en de verantwoording over duurzaamheid. Op het gebied van transparantie, uniformiteit en vergelijkbaarheid kan nog veel verbeterd worden.- Tip: wij raden u aan als toezichthoudend orgaan met het college/ dagelijks bestuur in gesprek te gaan over de ambities met betrekking tot duurzaamheidsverantwoording. Verantwoording zorgt ervoor dat gebruikers van de jaarrekening inzicht krijgen in de realisatie van gestelde ambities.