Dit zijn 5 lessen van datagedreven organisaties

Ondanks de enorme mogelijkheden rondom data, blijkt het voor veel mkb’ers een uitdaging om de waarde van data te benutten. Sommige bedrijven hebben data in hun DNA zitten en kunnen zich zelfs geen wereld zonder technologie en data voorstellen. Echter… het merendeel van het Nederlandse mkb bestaat uit traditionele organisaties die datagedreven werken als een grote uitdaging zien. In dit artikel delen wij vijf waardevolle lessen van datagedreven organisaties. 

Uit onderzoek van BDO ‘De kracht van data in het mkb’ komt naar voren dat de meeste mkb’ers erkennen dat een transformatie naar een datagedreven organisatie onvermijdelijk is om relevant te blijven in de markt. Ondanks deze bevinding staat het onderwerp momenteel nog niet hoog op de prioriteitenlijst. Hier en daar vinden experimenten plaats, maar het is nog te vroeg om te spreken over duidelijke en duurzame resultaten. Toch zijn enkele mkb-organisaties al zeer bedreven in het datagedreven werken. Deze ‘digitale voorlopers’ boeken duurzame resultaten met de inzet van data in hun bedrijfsvoering.

5 belangrijke lessen van digitale voorlopers

Welke lessen kunnen mkb'ers die aan de start staan van het opbouwen van een datagedreven organisatie halen uit de ervaringen van succesvolle digitale voorlopers?

  1. Creëer urgentie
    Het is essentieel om de organisatie bewust te maken van de noodzaak om datagedreven te werken. Dit wordt bereikt door te laten zien welke voordelen een datagedreven organisatie oplevert, zoals verbeterde efficiëntie en kostenbesparing. Door het creëren van urgentie onder de medewerkers en hen te inspireren, wordt het belang van datagedreven werken helder en wordt de motivatie vergroot om actie te ondernemen.
     
  2. Inspireer met een heldere digitale visie
    Om te inspireren helpt een duidelijke visie hoe datagedreven werken de organisatie kan transformeren. Het vormen van een duidelijke visie begint met het beantwoorden van deze vragen: Wat kan datagedreven werken voor onze organisatie betekenen? Wat is onze toekomstdroom en hoe past datagedreven werken hierbinnen? Het beantwoorden van deze vragen creëert duidelijkheid over wat de organisatie verstaat onder datagedreven werken en wat er voor nodig is om dit te realiseren.
     
  3. Hanteer een integrale aanpak
    Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat succesvolle organisaties kiezen voor een integrale aanpak. Deze aanpak omvat vier essentiële bouwstenen die cruciaal zijn om effectief aan de slag te gaan met datagedreven werken, te weten: strategie, digitaal, mens en proces.
     
  4. Bouw een sterk digitaal fundament
    Naast een digitale strategie vraagt datagedreven werken om een sterk digitaal fundament. Immers, een organisatie moet over data en systemen beschikken. Dit omvat niet alleen de technologische aspecten, maar ook de manier waarop data governance binnen de organisatie is geregeld. Het maken van duidelijke afspraken over data beheer, beschikbaarheid en kwaliteit is hierbij van groot belang. Bedrijven die succesvol zijn in datagedreven werken, besteden hier bovengemiddeld veel aandacht aan.
     
  5. Niet de technologie maar de mensen staan centraal
    Het formuleren van een digitale strategie en het bouwen van een digitaal fundament zijn essentiële bouwstenen voor succes. Dit is echter nog geen garantie. Uiteindelijk is succes afhankelijk van de manier waarop hier in de praktijk invulling aan wordt gegeven. Hoe geavanceerd een digitale oplossing ook is, het zijn de mensen die ermee werken en het tot een succes maken. Voorlopers betrekken actief hun medewerkers bij de transformatie naar een datagedreven organisatie en het creëren van een bijpassende cultuur. Daarnaast hebben zij scherp in beeld welke vaardigheden en competenties noodzakelijk zijn en wat nodig is om deze binnen de organisatie op te bouwen. Het succes van datagedreven werken staat of valt met de betrokkenheid van de mensen binnen de organisatie.

Naast bovenstaande lessen is het raadzaam om de (enorme) transformatieambitie altijd op te breken in kleine behapbare én haalbare acties. Hierdoor wordt het mogelijk om continue successen te delen binnen de organisatie, wat leidt tot draagvlak en groei van het datagedreven werken. Een positieve bijkomstigheid van deze benadering is dat als een actie niet werkt, je snel kunt bijsturen en het lerend vermogen van de organisatie toeneemt.

Download onderzoek ‘De kracht van data in het mkb’

Het hanteren van een integrale aanpak, een duidelijk doel, het bouwen van een stevig fundament en het actief betrekken van werknemers in de noodzakelijke verandering zijn de belangrijkste elementen die digitale voorlopers gebruiken om succesvol met datagedreven werken aan de slag te gaan. Benieuwd naar de mogelijkheden en uitdagingen van datagedreven werken? Download het onderzoek via onderstaande button.

DOWNLOAD ONDERZOEK