RPA (Robot Process Automation) geeft lucht, ondervinden steeds meer gemeenten. Juist voor deze organisaties, die onder steeds hogere druk staan van alle grote maatschappelijke opgaven, kan deze technologie uitkomst bieden. Een vorm van automatisering die zowel de gemeentelijke organisatie zelf als de maatschappij perspectief biedt voor de toekomst.
RPA verlaagt de werkdruk voor ambtenaren, door ze te verlossen van de vele repetitief-handmatige werkzaamheden waaruit ze geen werkplezier halen. Denk aan factuurverwerking, loonmutatie, personeelsadministratie en datamigratie.
Focus op kwaliteit en efficiency
“RPA wordt bij gemeenten steeds populairder”, signaleert Jeroen Veldhuis, Senior Manager Digital bij BDO. “Tegelijkertijd, als je ziet hoeveel repeterend werk nog altijd handmatig plaatsvindt, valt er bij gemeenten nog een wereld te winnen. RPA verlicht het administratieve backofficewerk, zodat medewerkers zich kunnen richten op kwaliteit en efficiency. De investering in RPA verdient zich in principe binnen een jaar terug.”
Geen nieuw IT-systeem
RPA neemt eentonige en tijdrovende taken bij werknemers weg, zodat zij hun handen vrijhouden voor uitdagender werk. De gemeente zelf is dankzij deze technologie minder afhankelijk van de personele bezetting; robots hebben geen vakantie en zijn nooit ziek, waardoor het werk altijd kan doorgaan. Veldhuis: “Wij kunnen robots inzetten voor onder andere datamigratie, dataverwerking, integriteitscheck en klantdesk. Proceskennis is daarbij belangrijker dan technologiekennis; RPA is een oplossing die organisaties in staat stelt zelf een robot ‘in elkaar te klikken’. Daarmee worden ze mínder afhankelijk van klassieke IT.”
Burger sneller en beter helpen
Veldhuis benadrukt dat de keuze voor RPA niet betekent dat de organisatie een nieuw IT-systeem moet implementeren. “Het voordeel is dat de robot in actie komt ‘boven op’ de bestaande IT-systemen. Het gaat dus niet om een nieuw ‘motorblok’, maar het gaat puur om het weg-automatiseren van het handmatig repeterend werk. Hierdoor blijft meer tijd over voor de inhoudelijke focus die nodig is om de burger sneller en beter te helpen. Dit betekent ook dat medewerkers hun talenten meer dan daarvoor kunnen inzetten voor de uitdagende taken. Talenten blijven binden en boeien is immers ook in gemeenteland een grote uitdaging!”
RPA in uw eigen context
Onze aanpak is erop gericht klanten snel kennis te laten maken met RPA in hun eigen context. Met een proof of value bouwen we de eerste robot op basis van een positieve businesscase. BDO Digital helpt uw gemeente daarna ook graag verder met de verdere implementatie en uitrol. Dit alles in nauwe samenwerking met de klant.
Onze adviseurs praten graag met u verder over wat RPA voor u kan betekenen in het licht van digitale transformatie. Dat doen we altijd in combinatie met onze branche-specialisten Overheid. Wij bieden u graag nieuwe perspectieven over de mogelijkheden binnen uw organisatie.
Het succes van RPA bij de gemeente Amersfoort
Benieuwd naar een praktijkvoorbeeld RPA bij een gemeente? Bekijk via onderstaande button het webinar van BDO met de gemeente Amersfoort, die het vaststellingenproces heeft gerobotiseerd, voor de declaraties van 460 zorgaanbieders.